Chokladcupcakes med hallonfrosting

Ingredienser (20 portioner)

3 ägg
2 ½ dl socker
100 g smör
1 dl mjölk
2 ½ dl vetemjöl
1 dl kakao
½ tsk vaniljpulver
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Hallonfrosting
80 g Philadelphiaost
50 g mjukt smör
200 g florsocker
1 msk vaniljsocker
3 msk koncentrerad hallonsaft
ev. röd karamellfärg

Garnering
strössel

Tillagning

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret, häll i mjölken och blanda i äggsmeten.
  3. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner i smeten.
  4. Ställ ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll denm till två tredjedelar med smet.
  5. Grädda c:a 15 min i mitten av ugnen.
  6. Hallonfrosting: Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och hallonsaft krämigt.
  7. Vispa i Philadelphiaosten.
  8. Färga eventuellt frostingen med någon droppe röd karamellfärg.
  9. Spritsa ut frostingen den på cupcakesen och garnera med strössel eller färska hallon.
 

Skriv en kommentar









Finrod

Jag håller på mest med fotografering och bildredigering. Men även matlagning ligger mig varmt om hjärtat. Är en globetrotter på nätet som varit med mycket länge. Gjorde mina första hemsidor när internet var i sin linda. Finrod betyder spindel på alviska. Jag kallas även Spider.

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus