Krämig kycklingpaj

 

 

Antal personer:
4-6

Ingredienser

Pajdeg:
4 dl vetemjöl
150 g margarin eller smör
2-3 msk vatten

Fyllning:
1 stekt eller färdiggrillad kyckling
1 stor purjolök
2 röda paprikor
1 burk skivade champinjoner
2 msk smör eller margarin
2 msk vetemjöl
2 ½ dl matlagningsgrädde+svamspad
Salt
Peppar
Paprikapulver

Gör så här:

Blanda samman pajdegen, låt vila 30 min i kylskåp. Skär kyckling i småbitar. Strimla purjolöken och paprika, häll av svampspadet, spara det.

Fräs svamp, purjolök och paprika i smöret. Strö på vetemjölet och rör om. Späd med grädde och svampspad. Krydda med salt, peppar och paprikapulver. Koka i ca 5 minuter.

Tryck ut pajdegen i en pajform ca 23 cm i diameter.
Nagga botten med en gaffel. Förgrädda i ca 10 minuter 200 grader.

Blanda ner kycklingköttet i stuvningen. Häll i
pajskalet. Grädda i 200 grader i 20 min.

Skriv en kommentar









Finrod

Jag håller på mest med fotografering och bildredigering. Men även matlagning ligger mig varmt om hjärtat. Är en globetrotter på nätet som varit med mycket länge. Gjorde mina första hemsidor när internet var i sin linda. Finrod betyder spindel på alviska. Jag kallas även Spider.

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus