Texas beef chili

 

Ingredienser

 

500 g nötkött (grytbitar, biff eller fransyska) 

200 g rotselleri 

1 st morot 

1 st lök, gul 

4 st vitlöksklyftor 

3 msk olivolja 

400 g krossade tomater 

2 st lagerblad 

3 msk soja, kinesisk 

3 msk honung, flytande 

3 msk oxfond 

2 msk hickory liquid smoke 

2 msk spiskummin, malen 

2 msk chili spice mix 

1 st lime, saft 

400 g bönor, kokta, valfria 

vatten 

salt och peppar, efter smak 

 

Gör så här:

 

1. Skär köttet i kuber om 2 x 2 cm.

2. Hacka alla grönsakerna och löken i små bitar.

3. Fräs kött, lök och grönsaker i olja i en stor tjockbottnad kastrull.

4. Tillsätt övriga ingredienser utom bönor.

5. Koka upp och låt sedan puttra på låg värme under lock i ca 2 timmar.

6. Tillsätt bönorna och späd eventuellt med vatten.

7. Smaka av med salt och peppar.

8. Dekorera med koriander och servera med klyftpotatis, tomatsallad och en klick gräddfil.

 
 
Följ min blogg med Bloglovin

Skriv en kommentar









Finrod

Jag håller på mest med fotografering och bildredigering. Men även matlagning ligger mig varmt om hjärtat. Är en globetrotter på nätet som varit med mycket länge. Gjorde mina första hemsidor när internet var i sin linda. Finrod betyder spindel på alviska. Jag kallas även Spider.

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus