Paella

 
Ingredienser (4 portioner)

1 kyckling i mindre bitar
8 scampi, eller havskräftor
20 blåmusslor
2 bläckfiskar (tioarmad calamaris), rensade och skurna i ringar
4 dl paellaris eller risottoris
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
1 paket saffran
1 liter kycklingbuljong
2 paprikor, skurna i bitar
1 burk hela tomater
2 dl gröna ärtor, frysta
salt och peppar

Tillagning

  1. Värm kycklingbuljongen i en kastrull och tillsätt saffran.
  2. Bryn sedan kycklingdelarna i paellapannan, ta upp dem och låt löken gå mjuk i samma panna, den ska inte brynas.
  3. Efter ett tag tillsätter man vitlöken, paprikan och tomaterna, sedan bläckfisken och kycklingdelarna. Salta och peppra.
  4. Häll sedan i riset och slå kycklingbuljongen över, det ska precis täcka. Täck med aluminiumfolie och låt sjuda i 20-25 minuter, späd med mer buljong om det behövs.
  5. När 5 minuter av koktiden återstår tillsätter man de övriga skaldjuren och de gröna ärtorna.
  6. Låt paellan stå i 5-10 minuter och vila innan den serveras med bröd och eventuellt en sallad.
 

Kommentarer

Elin Brolin | Foto och mode.

2013-08-09 - 11:30:32
Vill du bli länkad inför 3500+ unika läsare? Delta då i min 'Veckans Läsare' här:
http://elinbrolin.webblogg.se/2013/august/veckans-lasare.html#comments
Kram och ha en fortsatt trevlig dag! :)
Svar: Det ska jag göra. ;)
Finrod

felicia

2013-08-09 - 12:08:35
Sv: okej härligt :)

Paella är gott :)
Svar: Det är det. :)
Finrod

Linda ♥

2013-08-09 - 19:40:28
Mums, det ser riktigt gott ut :)
Svar: Kan föräta sig på den. :)
Finrod

Skriv en kommentar









Finrod

Jag håller på mest med fotografering och bildredigering. Men även matlagning ligger mig varmt om hjärtat. Är en globetrotter på nätet som varit med mycket länge. Gjorde mina första hemsidor när internet var i sin linda. Finrod betyder spindel på alviska. Jag kallas även Spider.

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus