Epic fail som bloggare gör.

 
 

Det finns vissa som gör radikala fel när det gäller att blogga. För det mesta så är man inte medveten om felen. Men en del har medvetet gjort riktigt stora fel. Finns många jag känner som inte går in på såna bloggar där det är så uppenbart där fel görs som stör läsarens intryck. Här är en lista som jag själv får mig att gå upp i spinn.

  1. Bloggen har ingen länk eller header som tar dig till bloggens framsida. Stort epic fail!!!!
  2. Länkar körs i samma flik som bloggen. Du vill väl att din blogg ska finnas upp så läsarna kan försätta läsa din blogg även om de länkas till en annan sida. Jäkligt lätt att fixa.
  3. Bilder som har avhuggna huvuden. Kolla modemagasinen varför inga modeller har huvudlösa kroppar. Det finns en anledning. Som fotograf som är det så jävla fel att stympa kroppar på det sättet. Vill man inte vara med på bild, så skit i det i så fall. Allra värst är de som tar bilder med halvt huvud eller inga fötter på en helbild på en människa, och sedan publicerar bilderna.
  4. Suddiga bilder!! Man har sett ett inlägg där man har flertalet bilder, där många är skarpa, men så dyker det upp grymt suddiga bilder i samma serie. Även om posen var jättefin så tar man inte med en sån bild. Intrycket blir bara att man är slarvig med sina inlägg och man skiter i att det är lite suddigt. Själv tar jag bort såna bloggar från mitt RSS-flöde och Bloglovin direkt.
  5. Förbjuda högerklick. Alltså detta är 90-tal och så epic fail. Vill man skydda sina verk så läs detta. Högerklick som många tror ska skydda sina bilder är så förlegat. Men högerklick man man göra så mycket mer med. Man kan aktivera program om man vill spara en viss blogg som RSS-flöde, lägga till favoriter i sin SpringPade och mycket mer. För er som ändå hävdar motsatsen att det skyddar era "verk" så kan jag säga det att om du vänsterklickar och håller kvar den och drar upp bilden i adressfältet i din webläsare. Så har du bilden direkt i egen hög person och kan högerklicka på den och spara bilden som du vill. På 90-talet var det lite mer svårt att kringgå detta. Men idag har högerklick-förbud ingen som helst betydelse längre. Se till istället att skydda era verk lagligen som länken här ovan.
  6. Förinställda inlägg men någon bild som alla har sett tusen gånger och med någon enkel mening. Är så uppenbart för att hålla bloggen vid liv bara genom att göra på detta sätt. Då är det bättre att göra ett rejält inlägg per dag än att fylla bloggen med massa trams. Då kommer läsaren att uppskatta de inlägg du gör istället.

Det var min lista på epic fail som bloggare gör. Punkterna 1-3 är väl det som folk irriterar sig mest på. Så fundera lite på hur du själv gör.

Gör om och gör rätt!

Skriv en kommentar









Finrod

Jag håller på mest med fotografering och bildredigering. Men även matlagning ligger mig varmt om hjärtat. Är en globetrotter på nätet som varit med mycket länge. Gjorde mina första hemsidor när internet var i sin linda. Finrod betyder spindel på alviska. Jag kallas även Spider.

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus