Pasta carbonara

 
Pasta carbonara finns det många varianter på. Grejen är att det ska gå lätt och fort när man gör denna. Inga krussiduller här inte. Den här är krämig och ska serveras direkt från tillagningen. 
 
Ingredienser (4 portioner)

500 g spagetti
200 g rökt sidfläsk
5 äggulor
2 dl grädde
2 dl riven parmesanost
1 tsk svartpeppar

Tillagning

  1. Blanda äggulor, grädde och 1 dl parmesanost i en bunke. Rör om ordentligt.
  2. Skär sidfläsket i små tärningar och stek tills de får en fin yta. Lägg åt sidan på hushållspapper.
  3. Koka spagettin enligt anvisningar och häll av vattnet.
  4. Blanda spagetti, äggblandningen och sidfläsket hastigt i en stor pastaskål.
  5. Servera på tallrikar med svartpeppar och parmesan. Vissa vill även ha en äggula på toppen.

Kommentarer

Annika

2013-08-14 - 15:56:35
Mumsigt :>

Ida Nilsson

2013-08-14 - 20:26:29
Så roligt att hitta lite recept här också :)
Svar: Japp försöker ha minst ett per dag. :)
Finrod

Ida

2013-08-15 - 16:01:34
Jag testar också massa nytt, blir i alla fall några nya i veckan :)
Svar: Bra det. :)
Finrod

Skriv en kommentar









Finrod

Jag håller på mest med fotografering och bildredigering. Men även matlagning ligger mig varmt om hjärtat. Är en globetrotter på nätet som varit med mycket länge. Gjorde mina första hemsidor när internet var i sin linda. Finrod betyder spindel på alviska. Jag kallas även Spider.

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus