Churros

Churros är ett spansk godis som är populärt i många delar av världen. Man kan både använda dem till tilltugg till kaffet, men även som godis. 

Ingredienser (6 portioner)

2 ½ dl vatten
125 g smör i tärningar
1 krm salt
1 msk socker
2 dl vetemjöl
4 ägg
florsocker

Tillagning

  1. Hetta upp vatten, smör, salt och socker i en kastrull under omrörning.
  2. När det börjar koka tas kastrullen från värmen.
  3. Vispa ner mjölet, lite i taget, till en jämn smet.
  4. Sätt tillbaka kastrullen på plattan och rör i ungefär 30 sekunder tills det bildas en deg som släpper lätt från botten.
  5. Ta kastrullen från värmen och låt svalna i 5 min.
  6. Tillsätt äggen, ett och ett, under omrörning tills degen blir blank och spritsbar.
  7. Värm oljan i en kastrull till 180 grader. Fyll smeten i en spritspåse med 8 mm stjärntyll.
  8. Spritsa ner 3-4 cm-rullar av smeten i oljan. Fritera tills churron fått fin brun färg. Ta upp och låt rinna av.
  9. Strö över florsocker.

Kommentarer

Elin Mårtensson

2013-09-11 - 20:31:23
Åååh ser gott ut :)
Svar: Det är det. ;)
Finrod

Skriv en kommentar









Finrod

Jag håller på mest med fotografering och bildredigering. Men även matlagning ligger mig varmt om hjärtat. Är en globetrotter på nätet som varit med mycket länge. Gjorde mina första hemsidor när internet var i sin linda. Finrod betyder spindel på alviska. Jag kallas även Spider.

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus